جدید ترین مطالب



Resident Evil 3: Nemesis ( شیطان مقیم ۳: نمسیس )

رزیدنت ایول ۳: نمسیس (ژاپنی: バイオハザード۳ ラストエスケープ Baiohazādo 3 Rasuto Esukēpu، انگلیسی: Resident Evil 3: Nemesis) سومین قسمت از سری بازی‌های ویدئویی رزیدنت ایول است، که در ژاپن با نام "Biohazard 3: Last Escape" منتشر شد. این بازی توسط شرکت کپ‌کام و در سبک سورویوال هارور ساخته شده و توسط ناشرین گوناگونی چون کپ‌کام، ویرجین، آیدوس و نینتندو عرضه شده‌است. نسخه‌های انگلیسی این بازی به ترتیب نخستین‌بار در ۱۱ نوامبر ۱۹۹۹ برای کنسول پلی‌استیشن، در ۱۶ آوریل ۲۰۰۱ برای مایکروسافت ویندوز، در ۱۷ نوامبر ۲۰۰۰ برای کنسول دریم‌کست و در ۱۴ ژانویه ۲۰۰۳ برای نینتندو گیم‌کیوب به بازار عرضه شد. این بازی همچنین در ۳ دسامبر ۲۰۰۹ قابلیت بازی در PSN پلی‌استیشن ۳ را نیز پیدا کرد.
داستان رزیدنت ایول ۳ در تداخل زمانی و مکانی با داستان رزیدنت ایول ۲ قرار دارد و از ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۹۸ آغاز و تا ۱ اکتبر همان سال یعنی در مدت سه روز و در شهر راکون به وقوع می‌پیوندد.شخصیت اصلی بازی جیل ولنتاین بوده که در قسمت اول سری بازی‌های رزیدنت ایول نیز حضور داشته‌است. جیل اینک پس از هجوم همه جانبهٔ زامبیها به خانه‌اش، باید راهی برای خروج از شهر پیدا کند. در جریان این تلاش، او با رخدادهای پیش‌بینی نشده‌ای مواجه می‌شود که باید از هریک، به نوعی سربلند بیرون آید.شرکت آمبرلا، اینک برای جلوگیری از افشاسازی‌های اعضای گروه استارز، یک تایرانت به نام نمسیس را به شهر راکون می‌فرستد، تا با این کار، اعضای گروه استارز را نابود کند. اما جیل به عنوان یکی از اعضای استارز پس از چندین نبرد با نمسیس، او را نابود کرده و از شهر فرار می‌کند.

از نکات بارز این بازی گرافیک خوب و داستان جذاب و خصوصاً جو گیرای آن است که شدیداً حس دلهره را در بازیکن تحریک می‌کند. قسمت بعدی بازی که با نام رزیدنت ایول ۴ عرضه شد تغییرات بسیاری را به خود دید که این موضوع، باعث رنجش طرفداران این سری شد، ولی سری رزیدنت ایول، خصوصاً همین شماره و شمارهٔ چهارم قطعاً یکی از بزرگ‌ترین گسترش دهندگان گیم‌پلی سوم‌شخص در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به حساب می‌آیند. رزیدنت ایول ۳: نمسیس، در مجموع با نقدهای مثبت فراوانی، به خصوص در نسخهٔ عرضه شده برای پلی‌استیشن مواجه گشت. وب‌سایت گیم‌اسپات پیشرفت‌های فنی این بازی را با توجه به دو نسخهٔ پیشین، بسیار عالی توصیف کرد. آی‌جی‌ان نیز در یادداشتی از Doug Perry، این بازی را در مجموع یک بازی بسیار خوب عنوان کرده و تصریح نمود که این بازی ترکیبی عالی از یک داستان ستودنی، گیم‌پلی گیرا و طراحی فنی خوب است.

این بازی تا ۳۱ مارس ۲۰۱۱ به عنوان ششمین بازی پرفروش تاریخ شرکت کپ‌کام با ۳٫۵ میلیون نسخه اعلام شد

گیم‌پلی


مکان رخدادهای داستان این بازی، در شهر راکون است. این درحالی است که بازی پیشین این سری نیز در همین شهر روایت شده بود؛ اما تفاوت‌ها و شباهت‌هایی در موقعیت‌های مکانی، در دوبازی وجود دارد. شخصیت اصلی بازی جیل ولنتاین بوده که پیش‌تر و در رزیدنت ایول ۱ حضور داشت. او پس از نجات از عمارت اسپنسر اینک شهر محل سکونت خود را در حال طغیان می‌بیند و باید به هر شکل ممکن، خود را از شهر خارج کند. دشمنان همیشگی بازیباز در مسیر خروج از شهر، زامبیها هستند. آن‌ها شهروندانی هستند که به ویروس تی مبتلا شده و به موجوداتی خون‌آشام تبدیل شده بودند. از دیگر دشمنان بازی، می‌توان به موجوداتی به نام، هانتر، عنکبوت زامبی، سگ‌های زامبی، زالوهای خون‌آشام، کلاغ‌های خون‌آشام و سرانجام نمسیس اشاره داشت. این مهاجمان به شیوه‌های مختلفی به شخصیت قابل کنترل حمله می‌کنند؛ مکیدن خون و آسیب رساندن فیزیکی، از جمله این حمله‌ها است. بازیباز پس از کاهش خط عمر پس از هربار حملهٔ موفق دشمنان، می‌تواند با مصرف گیاهان و آیتم‌های دارویی، سلامتی خود را بهبود ببخشد. زاویهٔ دوربین این بازی نیز همانند دو بازی پیشین، نمای سوم شخص است. از ویژگی‌های جدید که به سازوکار کنترل شخصیت اضافه شده‌است، ویژگی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای با دکمه‌هایی ترکیبی، شامل دکمهٔ دویدن و جهت عقب است که برای نخستین بار از این بازی، به این سری افزوده شد. از دیگر ویژگی‌های جدید کنترل حرکت در این بازی، افزوده شدن چند حالت برای هدف‌گیری است که راحت‌تر از نسخه‌های پیشین، مراحل هدف‌گیری و انهدام مهاجمان، انجام می‌پذیرد.



دیگر ویژگی جدید کنترل، اجازه انجام دو واکنش متفاوت در برابر تهدیدات مهاجمان در بازی است که پیش‌تر و در نسخه‌های پیشین، چنین امکانی وجود نداشت. این ویژگی، با اجازه دادن به بازیباز، برای انتخاب دو حالت در برابر یک تهدید است که معمولاً راه فرار و یا راه مبارزه را برای انتخاب، دراختیار بازیباز قرار می‌دهد.
مبارزه با مهاجمان در این بازی نیز، همانند سایر نسخه‌های این سری، با انواع سلاح‌های سرد و گرم انجام می‌پذیرد. چاقو، انواع اسلحه‌های دستی گرم و اسلحه‌های سنگین، که باید آن‌ها را به مرور و در مکان‌های خاصی از بازی به دست آورد و یا برای برخی اسلحه‌ها، نیاز هست یک یا چند بار بازی را به پایان رساند، تا سلاح مورد نظر، برای استفاده آزاد شود. شیوهٔ ذخیرهٔ بازی نیز همانند بازی‌های پیشین، توسط یک دستگاه ماشین تحریر انجام می‌پذیرد؛ که برای هر بار ذخیره، نیاز به یک واحد جوهر تحریر می‌باشد. همانند نسخه‌های پیشین این بازی و بسیاری از بازی‌های سبک ترس و بقا، معماهای فراوانی در این بازی وجود دارد که درجه‌های سختی متفاوتی دارند. همچنین آیتم‌های گوناگونی برای پیشبرد بازی وجود دارد که به دست آوردن برخی از آن‌ها، برای پیشبرد بازی الزامی است؛ کلیدها و آیتم‌های راه‌گشا نقشه‌ها، اسلحه‌ها و آیتم‌های بازیابی سلامتی از آن جمله‌اند. این آیتم‌ها در مکان‌های خاصی از بازی وجود دارد. بازیباز با برداشتن هریک از این آیتم‌ها، یک فضای خالی را از صفحهٔ محتویات اشغال می‌کند. صفحهٔ محتویات، محدود به چند فضای خالی است که در حالت کمینه (بازی در حالت سخت) هشت فضای خالی و در حالت بیشینه، (بازی در حالت آسان) ده فضای خالی وجود دارد. آیتم‌های اضافی، باید در یک صندوق، به نام صندوقچهٔ آیتم قرار گیرد. صندوقچهٔ آیتم‌ها و دستگاه ماشین تحریر، معمولاً در کنار یکدیگر و در اتاق‌هایی به نام اتاق ایمن قرار دارند. این اتاق‌ها معمولاً خارج از دسترس مهاجمان قرار دارند.
این بازی درجه‌های سختی گوناگونی داشته و از درجاتی چون آسان، متوسط و سخت تشکیل می‌شود. تفاوت اصلی این درجه‌ها، میزان جان‌سختی مهاجمان، میزان محدودیت در استفاده از آیتم‌هایی چون اسلحه‌ها، خشاب‌ها و آیتم‌های سلامتی بخش است. همچنین با به پایان رساندن بازی در درجه‌های مختلف، آیتم‌ها، ویژگی‌ها و بازی‌های جایزه‌ای جدید نیز برای استفاده آزاد می‌شوند. کلید ورود به بوتیک برای تغییر لباس شخصیت، آزاد شدن پرونده‌هایی اختصاصی به نام پایان مقاله، آزاد شدن بازی‌های کوتاهی مانند بازی مزدوران که در آن سه شخصیت کارلوس اولیویرا، نیکولای گینوائیف و میخائیل ویکتور باید در یک بازه زمانی محدود، از میان مهاجمان بسیار زیادی خود را به مکانی از پیش تعیین شده برسانند. این بازی کوتاه اما پولی بوده و با پول به دست آمده، می‌توان به ارتقاء وضعیت شخصیت موردنظر پرداخت

 

داستان


داستان رزیدنت ایول ۳ در تداخل زمانی و مکانی با داستان رزیدنت ایول ۲ قرار دارد و از ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۹۸ آغاز و تا ۱ اکتبر همان سال یعنی در مدت سه روز و در شهر راکون به وقوع می‌پیوندد.

 

آغاز رخدادهای این بازی، یک روز پیش از رخدادهای بازی رزیدنت ایول ۲ و پایان داستان آن، دو روز پس از رویدادهای بازی رزیدنت ایول ۲ است.شهر راکون در طغیان ویروس تی است و جیل که از افسران پیشین گروه استارز بود؛ در تلاش است تا از شهر فرار کند. در جریان این تلاش، او با کارلوس اولیویرا که یکی از اعضای تیم U.B.C.S است ملاقات می‌کند. آمبرلا، برای مهار طغیان و نجات بازماندگان و پژوهشگران خود در شهر راکون، تیمی از U.B.C.S را در این شهر مستقر نمود. این تیم در رسیدن به هدف‌های خود ناکام ماند و بیشتر اعضای آن (۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر)، به نوعی نابود شدند. کارلوس به همراه چند هم‌رستهٔ دیگر خود، همچون نیکولای گینوائیف و میخائیل ویکتور به پیشبرد مأموریت خود در شهر می‌پرداخت که در میان آن‌ها، نیکولای به عنوان سردستهٔ تیم، اهداف خودخواهانه‌ای در سر می‌پروراند.

 

در این‌میان، شرکت آمبرلا با فرستادن نمسیس تصمیم داشت تا تمامی افسران گروه استارز را نابود کند. از دیدگاه آمبرلا، استارز بانی اصلی رسوایی شرکت آمبرلا بود. نمسیس در اداره پلیس شهر راکون با جیل روبه‌رو شد. نمسیس، نخست به سوی براد ویکرز حمله کرد و او را به راحتی از پای درآورد و سپس به جیل حمله نمود. این آغاز یک تعقیب و گریز طولانی مدت بود. جیل در چند قسمت از بازی مجبور بود تا از فرار دست کشیده و با نمسیس مبارزه کند، اما نمسیس با هر شکست نیز برمی‌خواست و به جیل حمله می‌کرد. در ادامه جیل متوجه می‌شود که می‌تواند با خبر کردن هلیکوپتر از طریق برج ساعت کلیسا، از شهر فرار کند و به کمک نیکولای فهمید که قطاری وجود دارد و می‌تواند آنها را به این ناحیه برساند. اما نیکولای قطار را دست‌کاری کرده‌بود (بسته به واکنش‌های متفاوت بازی‌باز، نیکولای ممکن است زنده مانده و یا کشته شود) به همین دلیل به جای برج ساعت در جایی نزدیک آن، به دیوار برخورد می‌کند جیل با تلاش‌های فراوان به برج ساعت می‌رسد و هلیکوپتر را خبر می‌کند، اما با شلیک موشکی توسط نمسیس، هلیکوپتر از بین رفته و جیل دچار ویروس می‌شود. دراین میان کارلوس، پادزهر را یافته و جیل را نجات می‌دهد.در ادامه کارلوس متوجه شد که از جانب دولت آمریکا، برای پاک‌سازی شهر راکون، یک فروند بمب هسته‌ای به سمت شهر فرستاده شده‌است. کارلوس این موضوع را به اطلاع جیل رساند. با شنیدن این خبر، جیل به تکاپوی بیشتری برای خروج از شهر افتاد، اماهمچنان نمسیس در تعقیب او بود. کارلوس توانست تا یک دستگاه بالگرد را برای گریز از شهر فراهم کند. جیل نیز سرانجام و پیش از وارد شدن به بالگرد، آخرین مبارزهٔ خود را با نمسیس انجام داد و او را با کمک اسلحه لیزری نابود کرد. درپایان، جیل و کارلوس موفق شدند، تا به همراه بری بارتون و با کمک بالگرد از شهر بگریزند. پس از فرار این سه نفر، شهر راکون، توسط بمب هسته‌ای از نقشهٔ جغرافیایی ایالات متحده پاک شد.

 

شخصیت‌ها


هدایت گروه طراحی شخصیت‌های بازی را کنیچی یوئیدا برعهده داشت. ماساکی یاماناکا، توموآکی سوگنو، شینجی یوتسونومیا، کومیکو سوئه‌کانه، آکیکو شیباتا و ماسائرو ناکئو اعضای گروه طراحی شخصیت‌های بازی بودند.
شخصیت اصلی بازی جیل ولنتاین است. جیل عضو پیشین گروه استارز و یکی از شهروندانی است که از ابتلاء به ویروس تی درامان مانده‌است. جیل ولنتاین در شهری گرفتار شده‌است که، بیشینه شهروندان آن، بر اثر ابتلاء به ویروس تی، به زامبی تبدیل شده‌اند. او تلاش می‌کند تا خود را از این شهر خارج کند، اما راهی دشوار را پیش رو دارد. شرکت آمبرلا به منظور کمک به پژوهشگران و شهروندان سالم، چند گروه نظامی را در قالب تیم‌های جستجو به شهر راکون فرستاد. یکی از این گروه‌ها، U.B.C.S بود. این گروه، خود به چند رستهٔ کوچک‌تر تقسیم می‌شدند. نیکولای گینوائیف فرماندهٔ یکی از رسته‌های گروه U.B.C.S بود. او وچند هم‌رستهٔ خود، افرادی بودند که با جیل ولنتاین برخورد کرده بودند. کارلوس اولیویرا نخستین فرد از این گروه بود که با جیل ولنتاین، به عنوان شهروندی سالم ملاقات کرد. سایر هم‌رسته‌های کارلوس، مانند میخائیل ویکتور و تایرل پاتریک و همچنین همکاران جیل ولنتاین، مانند براد ویکرز، افرادی بودند که نتوانستند زنده بمانند و از شهر خارج شوند

معرفی شخصیت‌ها

دشمنان

مهاجمان و دشمنان بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس، انسان‌ها یا موجودات سالمی بودند که پس از ابتلاء به ویروس تی، دچار جهش‌های ژنتیکی و تغییرات ساختاری در وضعیت فیزیکی خود شده‌اند. این مخلوقات که از زامبی‌ها، سگ‌های زامبی، عنکبوت‌های خون‌آشام، زالوهای خون‌آشام و هیولاهای بزرگتری مانند زالوی بزرگ و نمسیس تشکیل می‌شوند، از درجات سخت‌جانی و سرعت حمله متفاوتی برخوردارند. شیوهٔ حملهٔ آن‌ها نیز متنوع است اما در بیشتر موارد، سعی در ضربه زدن و یا ایجاد جراحت در طعمهٔ خود دارند. بازیباز می‌تواند با اسلحه‌های سرد و گرمی که به دست می‌آورد، بر این دشمنان پیروز گردد. طراحی دشمنان و مهاجمان در این بازی را یوشینوری ماتسوشیتا انجام داد

معرفی دشمنان و مهاجمان

 

وجه تسمیهٔ نمسیس


نمسیس در اساطیر یونانی، دومین الههٔ پیشدادی یونانی است که از آتیک برخاست. در اساطیر یونانی، نمسیس الههٔ خشم و انتقام دانسته می‌شد. در باور یونانیان باستان، نمسیس خدای مجازات‌گری بود که بر گناه‌کاران خشم گرفته و از آن‌ها انتقام می‌گرفت. در باور مردم آن دوران، این الههٔ زن، با مردان ریاکار، متجاوز و جنایت‌کار برخورد می‌کرد و آن‌ها را به سزای کارهایشان می‌رسانید. در سری بازی‌های رزیدنت ایول و در سه نسخهٔ نخست این بازی، هیولاهایی با نام تایرانت، همواره به نبرد با قهرمانان داستان می‌پرداختند. در نسخهٔ نخست این سری، بازیباز در نقش کریس ردفیلد و جیل ولنتاین بایستی خط داستانی را آغاز و دنبال کنند که همواره در این داستان، در حال مبارزه با شرکت آمبرلا باشند. این شرکت، به شکل غیرقانونی به فعالیت‌های بیولوژیکی و ایجاد جهش‌های زنتیکی، به منظور ایجاد یک جنگ بیولوژیکی می‌پرداخت. کریس ردفیلد و جیل ولنتاین، در پایان داستان نسخهٔ نخست این سری، از این هدف آمبرلا آگاه شدند و در تلاش برای رسوا نمودن این شرکت برآمدند. آن دو که به عنوان عضوی از گروه استارز محسوب می‌شدند، مجبور بودند تا برای رسیدن به هدف خود، با مخلوقات جهش‌یافتهٔ شرکت آمبرلا مبارزه کنند. پس از پایان رخدادهای بازی نخست این سری، آمبرلا خود را بیش از همیشه در خطر رسوایی می‌دید و به همین منظور، با خلق تایرانتی هوشمند به نام نمسیس، تلاش کرد از بانیان رسوایی خود؛ یعنی اعضای گروه استارز انتقام بگیرد. این تایرانت که به منظور گرفتن انتقام آمبرلا از اعضای گروه استارز بود، به دلیل روش جدید در خلق آن، از هوش بالاتری نسبت به تایرانت‌های دیگر برخوردار بود. این هیولا، الههٔ انتقام آمبرلا، از گروه استارز بود.

طراحی و ساخت


در ۷ آوریل ۱۹۹۹ اعلام شد که طرفداران سری بازی‌های رزیدنت ایول، انتظار طولانی را برای مشاهدهٔ نسخهٔ بعدی این سری تحمل نخواهند کرد و به زودی این بازی منتشر می‌شود. زمزمه‌های عرضه بازی داینو کرایسیس این شبهه را برای طرفداران سری ایجاد کرد که برای انتشار نسخهٔ بعدی رزیدنت ایول، باید انتظار بیشتری را متحمل شوند. اما کپ‌کام با انتشار تقویم جامع خود، در زمینهٔ زمان و نوع محصولات جدید خود، از بازی جدیدی برای سری رزیدنت ایول یاد کرد که ۲۴ ساعت پیش از داستان‌های بازی پیشین آغاز و پایان آن، پس از اتمام داستان بازی پیشین است. پس از موفقیت قابل توجه بازی رزیدنت ایول ۲، کپ‌کام در تدارک ایجاد یک بازار مناسب برای نسخهٔ بعدی این سری بود. کپ‌کام در تلاش برآمد تا، داستان نسخهٔ بعدی این بازی را، به دلیل اقبال بالای عمومی از بازی پیشین، پیرامون شهر راکون و طغیان این شهر قرار دهد. شخصیت اصلی بازی، جیل ولنتاین از نسخهٔ نخست سری بود. مهارت‌های جدیدی به شخصیت قابل کنترل اضافه شد؛ از جمله توانایی جاخالی از دشمنان، چرخش ۱۸۰ درجه‌ای و تدارک اسلحه‌های گوناگون برای او، ویژگی‌هایی بود که باید با کمک آن‌ها، از میان دشمنان خود پیروز بیرون می‌آمد. اما مشکل بزرگ او نمسیس خواهد بود. نمسیس تایرانتی هوشمند و بسیار مصمم بود که همواره در تعقیب جیل بوده و دلهره‌ای دائمی را برای او پدید می‌آورد. در بیشتر مراحل ساخت این بازی، از آن به عنوان رزیدنت ایول ۱٫۹ یاد می‌شد.اما سه ماه مانده به عرضه بازی، نام آن به رزیدنت ایول ۳ تغییر یافت. یوشیکی اوکاموتو نام نخست را بیانگر این هدف دانست که رزیدنت ایول ۱٫۹ به معنی حفظ عنوان نخستین سه‌گانه، برای پلی‌استیشن ۱ و بیانگر رخ دادن رویدادهای بازی، پیش از رویدادهای بازی رزیدنت ایول ۲ بوده‌است. برنامه ریزی برای نویسندگی بازی، برخلاف بیشتر بازی‌های این سری که توسط اعضای شاخص شرکت کپ‌کام صورت می‌گرفت، این بار توسط یکی از اعضای بی‌تجربه و تازه‌وارد این شرکت، یعنی یاسوهیسا کاوامورا انجام گرفت.کارگردانی این بازی را کازوهیرو آئویاما و ساخت موسیقی را ماسامی اوئیدا انجام دادند

طراحان و سازندگان بازی

 

انتشار


پلی‌استیشن ۱


این بازی برای نخستین بار برای کنسول پلی‌استیشن و با عنوان نسخهٔ پلی‌استیشن در ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۹ در ژاپن منتشر شد. گرافیک این بازی، نسبت به دو بازی پیشین این سری، بهبود یافته‌تر ارزیابی شد. از ویژگی‌های این نسخه، آزاد شدن لباس پس از پایان بازی بود که از یک بوتیک قابل دسترسی می‌باشد. بخش‌هایی چون اپیلاگ و بازی کوتاه مزدوران نیز با به پایان رسانیدن بازی آزاد می‌شدند. اپیلاگ‌ها، پرونده‌هایی کوتاه از سرگذشت شخصیت‌های مشهور این سری بود که با به پایان رساندن بازی در درجات سختی متفاوت آزاد می‌شدند. مجموع این پرونده‌ها ۸ پرونده بود. بازی کوتاه مزدوران نیز به عنوان یک بازی جایزه‌ای، از سه شخصیت قابل انتخاب، برای انجام یک بازی کوچک بوده که بازیباز باید بسته به ویژگی‌های شخصیت مورد نظر، بازی را با درنظر گرفتن محدودیت‌های زمانی و پولی به پایان برساند

جدول انتشار بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس برای کنسول پلی‌استیشن ۱

 

رایانه شخصی

سخهٔ ویندوز بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس، برای نخستین بار در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۴ و در ژاپن منتشر شد که پس از انتشار در ژاپن، نسخه‌های اختصاصی برای مناطق دیگر نیز عرضه شد. از ویژگی‌های ذکرشده برای نسخهٔ ویندوز این بازی، بهبود گرافیک سه‌بعدی، تاریک‌تر شدن فضای گیم‌پلی، تغییر در نویسه‌های بازی، افزوده‌شدن چند لباس جدید برای شخصیت جیل و امکان استفاده از آن‌ها در همان آغاز بازی و امکان استفاده از بخش‌هایی چون اپیلاگ، در آغاز بازی است. البته با هربار به پایان رساندن بازی در سطوح دشواری متفاوت، یک اپیلاگ آزاد می‌گردد. در مجموع، تعداد اپیلاگ‌ها، ۸ پرونده‌است

جدول انتشار بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس

 

دریم‌کست


رزیدنت ایول ۳: نمسیس در زمستان ۲۰۰۰ برای کنسول دریم‌کست نیز عرضه شد. این نسخه از بازی، شباهت بالایی با نسخهٔ ویندوز دارد. دو لباس جدید اضافی درکنار لباس‌های پیش‌فرض که از آغاز بازی، امکان استفاده از آن‌ها فراهم است. درکنار این ویژگی، بازی کوتاه مزودوران و اپیلاگ‌ها نیز از ابتدا قابل دسترس هستند که باید با پایان بردن بازی، آن‌ها را کامل کرد. این ویژگی‌ها از شباهت‌های این نسخه با نسخهٔ ویندوز است. این نسخه از بازی، از گرافیک و نورپردازی روشن‌تری نسبت به نسخه‌های دیگر برخوردار است.

داده‌های انتشار برای کنسول دریم‌کست

 

گیم‌کیوب
نسخهٔ گیم‌کیوب بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس در ژانویه ۲۰۰۳ منتشر شد. این نسخه از بازی، یک اقتباس مستقیم از نسخهٔ منتشر شده برای پلی‌استیشن بوده و دو لباس اضافی جدید، امکان انتخاب لباس از آغاز بازی و امکان دسترسی به بخش‌هایی چون اپیلاگ و بازی کوتاه مزدوران، همانند نسخهٔ پلی‌استیشن بوده و امکان استفاده از آن‌ها از آغاز بازی وجود ندارد. اما با این حال، گرافیک سه‌بعدی در این نسخه دچار پیشرفت فراوانی شد و کیفیت میان‌پرده‌های بازی، در بالاترین سطح در میان دیگر نسخه‌های بازی بود.

داده‌های انتشار برای کنسول گیم‌کیوب

 

ویژگی‌ها

گرافیک
گرافیک این بازی نسبت به نشخه‌های پیشین پیشرفت‌های آشکار و محسوسی داشته‌است. شهر راکون، با هنرمندی خاصی طراحی شده و زامبی‌ها و سایر دشمنان در طول بازی، همراه با پیشرفت‌های گرافیکی، دچار تفاوت‌های مثبتی با نسخه‌های پیشین شده‌اند. خودروها، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، پل‌ها و پیاده‌روها و شیشه‌های شکسته، همگی به بهترین شکل، حس انهدام و تباهی یک شهر پر رونق را نمایش می‌دهند. شخصیت‌های بازی نیز به نسبت شخصیت‌های نسخه‌های پیشین، دچار پیشرفت‌های گرافیکی و فنی محسوسی شده‌اند. جیل ولنتاین، به نسبت حضور خود در نسخهٔ نخست، دارای شمایل جذاب‌تر و فیزیک منعطف‌تری شده‌است. دیگر شخصیت‌های بازی و حتی شخصیت‌های فرعی نیز از طراحی فنی پیشرفته و باکیفیتی برخوردارند. در نیمه دوم بازی، بارش باران و شعله‌های آتش، صحنه‌های بدیعی را برای یک بازی ویدئویی پدید آورده‌است که به لحاظ گرافیک، از استانداردهای فنی بالایی برخوردار است. میان‌پرده‌های بازی نیز به شکل حیرت‌آوری نسبت به دو نسخهٔ پیشین پیشرفت فنی داشته‌است و ویژگی‌های طبیعی در این میان‌پرده‌ها پررنگ شده‌است. هدایت گروه طراحی گرافیکی برای پیش‌زمینهٔ گیم‌پلی بازی را، میهو هامانو و هیروشی شیباتا انجام دادند و طراحی کلی آن توسط مونه‌یوکی کوته‌گاوا انجام شد.

صداگذاری
نوشتار(های) وابسته: موسیقی متن سری بازی‌های رزیدنت ایول § موسیقی متن اصلی رزیدنت ایول ۳
به مانند همیشه، در این بازی نیز، استفاده از تکنیک‌های صداگذاری، نقش پررنگی را در ایجاد یک ترس و دلهرهٔ پایدار برعهده دارد. جلوه‌های صوتی نیز همانند جلوه‌های گرافیکی، از پیشرفت فنی بسیار محسوسی نسبت به دو نسخهٔ پیشین برخوردار است. شکستن شیشه‌ها، قدم زدن دشمنان، صدای فریاد زامبی‌ها و سگ‌ها، صدای قدم زدن جیل، صدای بارش باران، آتش و دیگر پدیده‌های طبیعی و سرانجام، صدای نمسیس، همه و همه به میزان درجهٔ ترسناکی بازی افزوده‌است. صداگذاری شخصیت‌های بازی نیز با درنظر گرفتن کامل ویژگی‌های شخصیت ویدئویی انجام گرفته‌است، گرچه در دوبلهٔ به انگلیسی مشکلاتی وجود دارد. مشکلاتی که گاه ممکن است طعنه آمیز و خنده‌دار باشد

 

بازتاب‌ها
آل‌گیم در نقدهای خود بر این بازی، آن را در مجموع، یک بازی خوب در سبک سورویوال هارور دانسته و اضافه کرد، حضور نمسیس یک ویژگی جدید و مثبت در این بازی ترسناک است. آل‌گیم به ویژگی‌های جدید همچون وجود بستهٔ سه‌تایی اسپری، چرخش ۱۸۰درجه‌ای، با فشردن دکمه‌های ترکیبی اشاره کرد و از آن به عنوان یک نوآوری مثبت یاد کرد. این وب‌سایت تصریح کرد، شیوهٔ کنترل شخصیت بازی توسط بازیباز، همانند بازی‌های پیشین، اما با افزودن برخی امکانات جدید همراه بوده‌است. آل‌گیم در ادامه، از ویژگی جاخالی شخصیت، که در سری‌های پیشین وجود نداشت، تمجید کرد و آن را در کنار ویژگی انتخاب دوگانه در برابر تهدیدات؛ آن را از ویژگی‌های نوآورانه و داغ بازی ذکر کرد. آل‌گیم به بحث تعداد سلاح‌ها و خشاب‌ها نیز پرداخته و از امکان جدید ترکیب پودرها برای ساخت خشاب هم یاد نموده و طرفداران سری را به انجام این بازی ترغیب کرده‌است.

 

مجله بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای نیز در نقدهای خود، این بازی را یکی از هیجان انگیزترین تجربه‌های طرفداران این سری دانست و اضافه کرد، میزان خشونت و به تصویر کشیدن مواردی چون خون و پرداختن به اصل ایجاد وحشت، در این بازی وجود دارد. این مجله همچنین به تمجید از ایدهٔ حضور شخصیت نمسیس در بازی پرداخت و آن را برای ایجاد یک بازی ترسناک‌تر، یک پدیدهٔ مثبت ارزیابی کرد. این نشریه تصریح کرد که این هیولا به خوبی، و با تعقیب و گریزهای خود، هراسی دائمی را برای بازیباز ایجاد می‌کند. یوروگیمر نیز به مسئلهٔ وجود مقادیر زیادی خشاب و اسلحه در بازی اشاره دارد و اضافه می‌کند، این مزیت، در مکان‌های شلوغ، برای بازیباز می‌تواند یک نقطه اتکا باشد.

 

گیم‌پرو گرافیک این بازی را خوب توصیف کرده و عناصری چون نمسیس، زامبی‌ها و سایر مهاجمان را بخشی از گرافیک خوب بازی دانسته‌است. این وب‌سایت از نمسیس به عنوان یک ماشین وحشت نام برده و آن را یک دلهرهٔ دائمی در طول بازی دانسته‌است.گیم رولیشن به بحث تنوع در میان مهاجمان اشاره کرده و طراحی کردن چندین نوع زامبی، ازجمله زامبی‌های زن را مناسب دانسته‌است. این وب‌سایت در ادامه پرداختن به بحث مهاجمان بازی، از وجود عنکبوت‌های زامبی، کلاغ‌ها، هانترها و نمسیس به عنوان یک نقطه قوت و برطرف کنندهٔ یک‌نواختی در بازی عنوان کرده‌است. ارزیابی از داستان بازی نیز مثبت اعلام و آن را در کنار صداگذاری بسیار خوب، نقطه قوتی در میان بازی‌های سبک ترس و بقا می‌داند. از دیدگاه این وب‌سایت، بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس، بهترین بازی در میان سه‌گانهٔ نخست می‌باشد.
وبگاه گیم‌اسپات نیز نقدهای مثبتی به این بازی وارد کرده‌است. این وب‌سایت، به ویژگی سازوکار جدید برای دریافت و استفاده از مهمات اشاره کرده و آن را یک پدیده، که پیش از این در این سری وجود نداشته، عنوان کرده‌است. تنوع مهاجمان نیز از دیگر مباحث مطرح است که توسط گیم‌اسپات بدان پرداخته شده و از حضور نمسیس نیز استقبال شده‌است. این وب‌سایت میزان وجود معماها در بازی را مناسب و درجهٔ سختی آن را با توجه به درجات سختی بازی، مطلوب ارزیابی کرده‌است.
آی‌جی‌ان گرافیک این بازی را نسبت به بازی‌های پیشین این سری، بسیار پیش‌رفته و روبه‌جلو دانسته و برای اثبات ادعای خود، مقایسهٔ میان این بازی‌ها را به لحاظ فنی ذکر کره‌است. این وب‌سایت، همچنین به میان‌پرده‌های بازی نیز پرداخته و کیفیت آن‌ها را مطلوب و بسیار عالی، حداقل در مقایسه با بازی‌های پیشین این سری دانسته‌است. آی‌جی‌ان، از صداگذاری این بازی نیز تمجید به عمل آورده و آن را یکی از دلایل بالا بودن میزان ترس و دلهره، در جریان بازی دانسته‌است.

 

نشریه بازی‌نما نیز در نقدی، نکات بارز این بازی را گرافیک خوب و داستان جذاب و خصوصاً جو گیرای آن دانسته که شدیداً حس دلهره را در بازیکن تحریک می‌کند. قسمت بعدی بازی که با نام رزیدنت ایول ۴ عرضه شد و تغییرات بسیاری را به‌خود دید که باعث رنجش طرفداران این سری شد، ولی سری رزیدنت ایول خصوصاً همین نسخه و نسخهٔ چهارم، قطعاً یکی از بزرگ‌ترین گسترش دهندگان گیم‌پلی سوم‌شخص در دههٔ اخیر به حساب می‌آیند.

 

این بازی تا ۳۱ مارس ۲۰۱۱ به عنوان ششمین بازی پرفروش تاریخ شرکت کپ‌کام با ۳٫۵ میلیون نسخه اعلام شد

 

 

آثار مرتبط


رمان‌ها

رزیدنت ایول: نمسیس (به انگلیسی: Resident Evil: Nemesis) پنجمین رمان اس.دی. پری از مجموعهٔ رمان‌های رزیدنت ایول است که در ۱ اکتبر ۲۰۰۰ منتشر شد.

این رمان، برگرفته از داستان بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس است و شخصیت محوری و قهرمان اصلی داستان آن، جیل ولنتاین می‌باشد. زامبی‌ها، حیوانات جهش‌یافته و سلاح‌های بیولوژیکی، توسط شرکت آمبرلا ایجاد شده بودند و شهر راکون را به مرز تباهی خواهند کشاند. این شهر به عنوان پایگاه اصلی شرکت آمبرلا برای انجام آزمایش‌های غیرقانونی بیولوژیکی تبدیل شده بود. طی رخدادهای پیش‌بینی نشده‌ای، ویلیام برکین پس از جهش ژنتیکی به‌وسیلهٔ ویروس جی، نمونه ویروس تی را در فاضلاب انداخته و و با این کار، شهر راکون را به انباری از موجودات خون‌آشام بدل می‌کند. جیل ولنتاین، به عنوان شهروند و عضو سابق گروه استارز، تلاش می‌کند تا از شهر بگریزد، اما آمبرلا چشم به نابودی اعضای گروه گروه استارز و جیل ولنتاین، به عنوان عضوی از این گروه دارد؛ بنابراین، آمبرلا با فرستادن قدرتمندترین تایرانت خود، نمسیس سعی در عملی‌سازی نقشهٔ خود، برای نابودی اعضای گروه استارز دارد. نمسیس به عنوان یک هیولای مصمم و جیل به عنوان طعمه‌ای رام‌نشدنی، داستان این رمان را روایت می‌کنند

 

فیلم‌ها
رزیدنت ایول: موعود

رزیدنت ایول: موعود (به انگلیسی: Resident Evil: Apocalypse) فیلم سینمایی است که برگرفته از داستان سری بازی‌های رزیدنت ایول است. این فیلم، شباهت‌های زیادی با بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس دارد. مکان رخ دادن داستان فیلم همانند داستان بازی، در شهر راکون است. داستان فیلم، همانند داستان این بازی، روایتگر طغیان شهر راکون توسط شیوع ویروس تی و تبدیل شهروندان به زامبیها است.در این میان، جیل ولنتاین نیز به عنوان یکی از شهروندان، در این زمان در شهر حضور دارد. از شباهت‌های دیگر این فیلم با بازی، حضور اداره پلیس شهر راکون و همچنین گروه استارز در داستان این فیلم است. جیل ولنتاین نیز، همانند بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس، در داستان فیلم نیز به عنوان عضو سابق استارز معرفی می‌شود. حضور شخصیت نمسیس نیز از دیگر شباهت‌ها میان فیلم و بازی است. حضور نمسیس در داستان این فیلم، همانند حضور او در بازی، به منظور نابود کردن اعضای گروه استارز، با برنامه‌ریزی و طراحی شرکت آمبرلا است. برخلاف داستان روایت شده در بازی رزیدنت ایول ۳: نمسیس، که جیل ولنتاین شخصیت محوری بود، در این فیلم آلیس شخصیت محوری را ایفا می‌کند. در پایان فیلم نیز، همانند پایان بازی، شهر راکون توسط بمب هسته‌ای نابود می‌شوند، اما قهرمانان فیلم موفق می‌شوند تا پیش از انهدام شهر، از آن فرار کنند. برخلاف داستان بازی که در آن، جیل ولنتاین، کارلوس اولیویرا و بری بارتون توانستند از شهر بگریزند، در پایان داستان این فیلم، آلیس، جیل ولنتاین، کارلوس اولیویرا و آنجلا آشفورد موفق به فرار از شهر شدن

منبع : ویکی پدیا